Text: Aneta Popov
Foto: Natalia Mitereva
Ce înseamnă acest termen, explică Nirmala Shome, expertă în domeniu.
Moda digitală (din engleză – digital fashion) este un concept nou pentru țara noastră, dar nu și pentru întreaga lume. În timp ce noi abia ne învățăm să apreciem și susținem brand-urile de fashion locale, în Amsterdam se creează piese vestimentare virtuale, adică existente în spațiul online sub formă de efecte, NFT-uri, imagini 3D.
În cadrul recentului eveniment „Moldovan Brands Runaway” s-a pus accent pe acest termen futuristic și chiar am avut ocazia să discutăm cu un expert în domeniu – Nirmala Shome, directorul echipei de marketing a companiei The Fabricant, specializată în digital fashion. Aceasta ne-a relatat mai multe domeniul dat, dar și despre cum i s-a părut vizita sa la Chișinău.
Cum a ajuns Nirmala Shome să facă digital fashion, ceva atât de inovativ și poate străin pentru noi, cei din Moldova?
În trecutul meu, am experiență în lucrul cu tehnologiile, așa că în timpul pandemiei, aflându-mă în Australia, am început colaborarea cu The Fabricant în producerea colecțiilor de haine în format 3D pentru brand-uri. Din cauza situației epidemiologice, casele de modă nu puteau crea hainele în format fizic. Așa m-am îndrăgostit eu de sfera aceasta și m-am mutat la Amsterdam unde e localizată compania, pentru a continua să creez moda digitală.
Dacă ar fi să dăm o definiție plauzibilă acestui termen de modă digitală, care ar fi aceasta?
Aparent, digital fashion pare ceva futuristic, la care oamenii se miră ce poate fi, dar fiecare dintre noi a văzut sau a experimentat moda digitală în viața sa. Filtrele AI (Inteligența Artificială), cele de pe Instagram sau Snapchat, hainele din jocuri sau filmele fantastice – toate sunt o formă a modei digitale. Cu alte cuvinte, acest termen ar însemna orice fel de modă creată în mediul virtual.
Care ar fi partea bună a creării unei colecții de haine în format digital și nu fizic, așa cum se face de obicei?
În sfera virtuală e cumva mai ușor, dacă e să vorbim de timpul necesar, să creezi hainele, dar e mai greu să le integrezi spre a fi utilizate. Partea bună e că în online nu folosești materiale reale și nu cheltui sau risipești produsele, deci nu ai nimic de pierdut.
Ce părere ai, tu ca specialist în acest domeniu, ar avea viitor moda digitală și în Moldova?
Cu siguranță! Chiar la unul dintre show-urile de la evenimentul „Moldovan Brands Runway”, câțiva designeri au utilizat o formă a fashion-ului digital. Având la îndemână tehnologiile actuale, aptitudinile necesare și o audiență globală de oameni, mi se pare posibilă și utilă crearea și folosirea modei virtuale. De exemplu, ar fi extrem de ușor ca cineva din Australia să probeze o piesă vestimentară creată online, în Moldova, fără a pierde timp și bani pe livrarea ei.
Și dacă tot vorbim despre Moldova, sunt curioasă să aflu cum ți s-a părut vizita în țara noastră?
Ca să fiu sinceră, nu am auzit niciodată de Moldova. Poate am auzit numele, dar nu știam unde și ce este, așa că nu am avut așteptări mari. Dar mi-a plăcut foarte mult, m-am distrat bine. Am mers și la vinării și am descoperit că aici e o întreagă cultură bazată pe asta. Am mâncat foarte mult și delicios. Oamenii mi s-au părut drăguți și ospitalieri. Aș fi vrut să stau mai mult timp aici.
Și la final, spune ce crezi despre moda de la noi? Cum se descurcă brand-urile? Cum se îmbracă oamenii?
În urma evenimentului am rămas impresionată de faptul că cei care creează moda aici sunt foarte ambițioși și creativi. O țară mică, dar ambițioasă, cum a mai spus cineva. Referitor la felul în care se îmbracă oamenii pot să spun că am văzut un mix de stiluri. Fie ceva clasic, croit și elegant, fie un fel de street style, grunge, mai ales printre tineri.