RED by Rodica Ciorănică
  • Interview
  • Lifestyle
  • Pictorial
  • Events
  • neREDactat
  • RED Recommends
  • RED opinion
  • Bizarre Bazaar

RED by Rodica Ciorănică

  • Interview
  • Lifestyle
  • Pictorial
  • Events
  • neREDactat
  • RED Recommends
  • RED opinion
  • Bizarre Bazaar
0
Interview

Mariana Stefăneț:
„O singură zi poate să răstoarne totul”

by RED august 10, 2020august 10, 2020
written by RED
Mariana Stefăneț:| „O singură zi poate să răstoarne totul”
 

Text: Alexandru Vakulovski
Foto: Veronica Ștefăneț

Mariana Ştefăneţ a absolvit liceul de Arte Plastice „Igor Vieru”, Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice din Chişinău, Facultatea Grafică, membru al Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Moldova, a participat la expoziții în Moldova, România, Rusia, Turcia. Pe lângă grafică, mai face scenografie pentru film și televiziune. E foarte posibil să o vedeți la Ethno Jazz Festival, unde se implică alături de toată familia.

Mariana, te-ai născut într-o familie de artiști: muzicieni, dansatori, actori, sora ta și soțul sunt poeți, de ce te-ai făcut artist plastic? Ai vrut ca familia ta să cuprindă cât mai multe ramuri ale artei?
În copilărie voiam să fac muzică sau dans, însă nu s-a găsit nici un gram de talent în aceste domenii, am luat ce a rămas... (zâmbește) Dar, dacă serios, desenam de când mă țin minte. Atracția față de arta vizuală a venit de la mama și bunica. Mama lipea reproduceri ale marilor pictori de când eram mică, iar bunica mă plimba pe la toate expozițiile posibile. Crescând într-un mediu artistic, pur și simplu am apucat ceea ce era mai aproape și firesc pentru mine.

Generația noastră a ieșit din copilărie direct în perioada crudei tranziții din anii 90. Te-a traumatizat acea perioadă, e de povestit copiilor? De exemplu, ți-ai începe o poveste cu: iar când eu eram adolescentă, umblau gopnicii pe stradă?...
Gopnicii și metaliștii. Nu prea am simțit pericolul acelor timpuri deviate, eram adolescentă în liceu de arte, într-o atmosferă foarte creativă. Deși am fost nevoită o dată să prelucrez rana unui prieten și să cos capul spart al altuia, ambii bătuți de gopnici. Fetele totuși nu prea erau agasate pe atunci, pentru fete o primeau băieții.

Lucrările tale sunt pline de roșu și negru, de sânge și ciopârțeală. E cruzimea o temă care te interesează?
Acum mai bag și culoare... Nu e cruzimea o țintă, e doar parte a unui proces firesc. Pentru mine cel puțin. Sunt o persoană destul de pozitivă în viața de zi cu zi, hârtia însă e pentru zona mea de sinceritate și libertate cu mine însumi. Mai demult mi-o explicam ca o vizită la psiholog, acum nu-mi mai pun întrebări, fac ce simt fără să-mi cer justificări.

Ai avut în toamnă o expoziție-happening. Cum s-a numit (că eu tot uit, nu știu de ce) și de ce ai ales ca oamenii să se poată bucura de lucrările tale expuse doar într-o seară?
Eu știu de ce uiți, pentru că se chema Symbiopsychotaxiplasmirror. Expoziția a fost concepută ca un eveniment, am vrut să facem ceva diferit, să ieșim din stereotipurile expozițiilor clasice. Gonzo (Marin Basarab) era responsabil de partea audio din acea seară, de fundalul sonor, eu de cea vizuală. Serghei Spatari m-a ajutat mult cu partea tehnică și localul. Am instalat majoritatea lucrărilor cu spatele și am pus în fața lor câte o oglindă. Voiam ca fiecare dintre cei care vor privi o lucrare, să vadă și o parte din sine.

Ai făcut animație pentru un spectacol după poezia lui Eugen Cioclea. Când faci așa ceva, ești atentă la versuri? Ce poți să-mi spui despre acel proiect și despre Cioclea?
Pe atunci lucram într-o companie în Departamentul Cultură, montam nunți și cumătrii ca să-mi fac bani de bere, dar mă deprima enorm, căutam să fac și ceva pentru suflet. Atunci Mihai Fusu a pornit proiectul cu Andrei Sochircă, Sandu Corduneanu, Marcel Micșanschi, Vitalie Colț și Victor Velk și m-a rugat să fac o scurtă prezentare a spectacolului. Auzind versurile lui Cioclea – m-am îndrăgostit de ele din prima și de atunci n-am ratat niciun spectacol local. După unul dintre spectacole, am mers să-mi cumpăr volumul de poezii de la băiatul care le vindea în hol. Peste câțiva ani acel băiat a devenit soțul meu.

Ai făcut scenografie pentru televiziuni (și nu numai). Nu ți s-a creat după asta un defect profesional: să vrei să îmbraci oamenii cum îți place ție?
Televiziunea a fost totuși un job, deși erau proiecte faine și acolo, dar totuși mă mândresc mai mult cu lucrările din filme. Flutulus (I. Sadovski, regizor), la care am făcut scenografie și costume, a fost prima scufundare serioasă în cinematografie. Am avut mare noroc de operatorul filmului, Slava Cibotari, care a crezut în mine și m-a ajutat mult să pășesc cu dreptul. După, a urmat filmul lui Igor Chistol, pentru care am luat premiul Ravac pentru scenografie. A fost o experiență deosebită să lucrez cu Igor și echipa, de atunci mi s-a schimbat relația cu filmul. În viața de zi cu zi sunt tolerantă cu exteriorul, însă mereu analizez ceea ce văd pe ecran.

Luca, băiatul vostru, v-a stricat planurile când vă gândeați să vă mutați în SUA. În schimb, a fost cel mai mic muzicean intrat pe scenă la concertul „Un veac cu dinastia Ștefăneț”. Nu vă pare rău că nu ați plecat? Ce v-a făcut să vă răzgândiți?
N-o percep ca „stricare de planuri”. Ne-am gândit mult cu soțul înainte să luăm decizia. Era vorba de priorități. Dacă ne mutam în SUA, eram nevoiți să facem multe chestii din afara domeniilor noastre și nu eram gata să renunțăm de dragul banului. Dar decizia finală a venit atunci când ne-am dat seama că acolo Luca n-o să aibă profesori atât de buni și implicați precum e tatăl meu și doamna Dorina Boțu. Ne era frică să-i pierdem talentul.

Cum e viața de familie cu poeții? Alexandru îți citește des poezii? Dar poezii de dragoste? Dar Veronica?
Alexandru le ascunde de mine, Veronica mi le citește mai des. E greu cu ei, m-am săturat de certurile lor pe teme literare. Una două și se trag de păr, dar mă mândresc mult cu volumul ei de debut și abia aștept să fie editată a treia carte a lui Alexandru.

Pandemia a făcut viața mai grea pentru artiștii independenți din Moldova? Ce ați făcut voi în perioada asta?
Eu nu cred că în această perioadă a fost cineva care să nu fie afectat, indiferent de domeniul de activitate. La început eram ok, pentru că plecasem de la televiziune și mi-a apărut mult timp liber ca să fac grafică, însă n-am putut profita rezonabil de el. Practic n-am putut face nimic. Mutam mobila dintr-un colț în altul, psihoză totală. Mai încercam să fac față și cu temele lui Luca pentru școală.

Îți lipsesc acum expozițiile, concertele, evenimentele cu multă lume? Ce ai face acum dacă n-ar fi pandemie?
Nu sufăr chiar atât de mult. M-am mai liniștit. Socializarea îmi lipsește desigur, mai mult mă macină incertitudinea pentru că nu știm ce va fi cu Ethno Jazz Festivalul pe care-l organizează familia. Și marea îmi lipsește mult. Tare aș fi vrut să beau acum un pahar de vin cu prietenii la o terasă.

La ce lucrezi acum, te gândești la vreun proiect nou?
Zilnic mi se învârt idei prin cap. Până revin lucrurile la normal, încerc să-mi inventez tot felul de ocupații, mai colaborăm cu foștii colegi și prieteni, încercăm să realizăm tot felul de idei necomerciale.

Dacă ai fi avut o casă la țară, te-ai fi mutat în perioada asta acolo?
Sigur. Noi mai vizităm părinții la vilă pentru o gură de aer, nu e chiar atât de rău.

Cum îți imaginezi viața în 2030, să zicem?
Nu știu, o fi cum o fi. Am idei și planuri pe care aș vrea să le realizez, dar nu mă uit atât de departe. Asta a fost lecția primită de la pandemie – am înțeles cu toții că o singură zi poate să răstoarne totul cu capul în jos. Niciodată nu știi ce te așteaptă după colț, însă sper că e ceva frumos.

Mulțumesc, în 2030 te voi întreba cum ți s-au părut ultimii 10 ani!

 

RED peopleREDbyRCREDcult
0
FacebookPinterestTelegramEmail
previous post
Eu sunt Gabi…
next post
ZINA BIVOL | Cu poemul prin artere…

You may also like

Lacrimi de durere la „neREDactat”. | Olia Tira...

februarie 10, 2022

Dialogul Artelor: | Moda vs Pictura

ianuarie 12, 2021

NU AI DISPOZIȚIE DE CRĂCIUN? IATĂ 5 FILME...

decembrie 23, 2022

Colaborare neaşteptată între Natalia Gordienko şi un celebru...

noiembrie 1, 2024

Eu… caleidoscop

septembrie 28, 2021

S-a mutat Daniela Ciocanu în Bali?!

februarie 10, 2020

Ce vorbesc trandafirii?

decembrie 22, 2022

5 modele de costume de baie pe care...

mai 10, 2022

Vintage Inspiration: Stilul actriței Elizabeth Taylor, cunoscută și...

octombrie 13, 2021

Dreaming in Retrocolour

septembrie 16, 2022

Lacrimi de durere la „neREDactat”. | Olia Tira...

februarie 10, 2022

Dialogul Artelor: | Moda vs Pictura

ianuarie 12, 2021

NU AI DISPOZIȚIE DE CRĂCIUN? IATĂ 5 FILME...

decembrie 23, 2022

Colaborare neaşteptată între Natalia Gordienko şi un celebru...

noiembrie 1, 2024

Eu… caleidoscop

septembrie 28, 2021

S-a mutat Daniela Ciocanu în Bali?!

februarie 10, 2020

Ce vorbesc trandafirii?

decembrie 22, 2022

5 modele de costume de baie pe care...

mai 10, 2022

Vintage Inspiration: Stilul actriței Elizabeth Taylor, cunoscută și...

octombrie 13, 2021

Dreaming in Retrocolour

septembrie 16, 2022
Ed.25 [2023]
Răsfoiește!

Editorial

Editorial

SECVENȚELE UNEI LUNI

Rotterdam. Olanda. Fiica mea învață la Academia de Arte de aici. Nu am vizitat-o niciodată până acum. Da, nu mă mândresc cu asta. Ca să găsesc o justificare, voi aminti că la început a fost pandemia, apoi a venit ea des pe acasă, apoi am fost extrem de ocupată, așa că se pare că soarele ne-a surâs abia la finele acestui an. Deci, Rotterdam?

Articole recente

  • „Salty Caramel” by Natalia Gordienko. | Iată combinația perfectă dintre dulce și îndrăzneț
  • Pentru prima dată la Chișinău: | Stilistul din lumea luxului parizian îți arată cum să creezi o garderobă funcțională la Florentino Delure
  • Aura is Motion
  • Ioana Nicolaie. | Dragostea-i motorul lumii
  • Cum să alegi costumul ideal pentru nuntă? Soluția Made-to-Measure de la Casa Florentino Delure

Popular Posts

  • 1

    „Salty Caramel” by Natalia Gordienko. | Iată combinația perfectă dintre dulce și îndrăzneț

  • 2

    10 TEXTE EXCITANTE PE CARE SĂ LE TRIMIȚI PARTENERULUI ATUNCI CÂND NU E LÂNGĂ TINE

  • Contact

  • 4

    RED 4 years

  • 5

    Prognoza numerologică pentru 2025

Arhive

  • mai 2025
  • aprilie 2025
  • martie 2025
  • februarie 2025
  • ianuarie 2025
  • noiembrie 2024
  • octombrie 2024
  • septembrie 2024
  • august 2024
  • iulie 2024
  • iunie 2024
  • mai 2024
  • aprilie 2024
  • martie 2024
  • ianuarie 2024
  • decembrie 2023
  • noiembrie 2023
  • octombrie 2023
  • septembrie 2023
  • august 2023
  • iulie 2023
  • iunie 2023
  • mai 2023
  • aprilie 2023
  • martie 2023
  • februarie 2023
  • ianuarie 2023
  • decembrie 2022
  • noiembrie 2022
  • octombrie 2022
  • septembrie 2022
  • august 2022
  • iulie 2022
  • iunie 2022
  • mai 2022
  • aprilie 2022
  • martie 2022
  • februarie 2022
  • ianuarie 2022
  • decembrie 2021
  • noiembrie 2021
  • octombrie 2021
  • septembrie 2021
  • august 2021
  • iulie 2021
  • iunie 2021
  • mai 2021
  • aprilie 2021
  • martie 2021
  • februarie 2021
  • ianuarie 2021
  • decembrie 2020
  • noiembrie 2020
  • octombrie 2020
  • septembrie 2020
  • august 2020
  • iulie 2020
  • iunie 2020
  • aprilie 2020
  • martie 2020
  • februarie 2020
  • ianuarie 2020
  • decembrie 2019
  • noiembrie 2019
  • octombrie 2019
  • septembrie 2019
  • iulie 2019
  • iunie 2019
  • mai 2019
  • aprilie 2019
  • martie 2019
  • februarie 2019
  • ianuarie 2019
  • decembrie 2018
  • noiembrie 2018
  • octombrie 2018

Categorii

  • Bizarre Bazaar (98)
  • Editorial (25)
  • Events (90)
  • Interview (157)
  • Lifestyle (266)
  • neREDactat (17)
  • Pictorial (66)
  • RED Bucharest (10)
  • RED opinion (97)
  • RED Recommends (179)
  • Uncategorized (1)

Get in touch

Facebook Instagram Youtube

Follow Us

Subscribe to stay up to date with our latest thinking


  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
Footer Logo


Termeni si Conditii - Politica de Confidentialitate - Contact

@2018 - REDbyRC. All Rights Reserved.