DESPRE EMOȚII
GARDENIA
spectacol imanent
Teatrul „Geneza Art” deschide stagiunea a 9-a cu o premieră care, exact peste patru luni, este nominalizată la categoria „Cel mai bun spectacol al anului. Cel mai bun rol feminin, principal și secundar. Debut teatral.” de către juriul UNITEM. Spectacolul GARDENIA, după piesa autoarei poloneze Elzbieta Chowaniec, în regia Danielei Burlaca.
Rănile – fantome ale trecutului, pe care le poartă încrustate în ADN, influențează destinul a patru femei, patru existențe prinse în menghina istoriei. Una născută din cealaltă, fiecare cu viața ei, dar plasată într-o constelație familială ce are drept nucleu figura mamei. Străbătând vremurile și marcate diferit de acestea, cele patru femei – fiice, apoi mame, apoi bunici, apoi străbunici – reiau de fiecare dată un tipar care pare să fie la fel de vechi de când e femeia femeie, esențializând comportamente, sentimente și situații într-o poveste care transcende mica lor istorie.
Patru femei, patru actrițe, patru personaje: Daniela Burlaca, Dana Ciobanu, Inna Colbasiuc (ulterior, Victoria Țurcanu) și Felicia Sîrbu, creează un tot întreg într-o parabolă emoțională și, în același timp, cu totul vegetativă. O interpretare scenică, crudă, rece, nominală, TENACE. În contrapunct cu cele mai sensibile stări provocate de maternitate într-o existență fragilă și infirmă.
De ce sala teatrului Geneza Art este neîncăpătoare la redarea acestui spectacol? Care este criteriul motivațional, stimulator al publicului recepționist?! Unde, când și cum se produce metamorfoza rațiunii dictată de mijloace psihoemoționale, digerate cu minuțiozitate după vizionarea spectacolului? Cert este faptul că Gardenia este un factor succesiv al acțiunilor comportamentale post vizionare.
Fiecare om are sau își trăiește drama vieții cu bune și cu rele, nu există om fără latura lui întunecată. Important e să găsești lumina într-o bună zi. Dar să vrei asta.
„Fie soare întruna... fie MAMA întruna.”
DANA CIOBANU
femeia nr. 1
Personajul de la care m-am inspirat în Gardenia este prototipul unor generații întregi de femei, mutilate moral, spiritual, fizic și aruncate la marginea vieții, pentru supraviețuire. Este femeia trădată de mamă, de iubit, de sine… este femeia care, odată aruncată în hău, refuză să mai lupte și se prăbușește, încet, într-un sincron demențial cu lacrimile bastardului căruia îi dă viață.
Gardenia este despre biciuirea publică a propriilor noastre slăbiciuni, dureri... Și, totodată, e despre iertare, respect… Mame care urlă, apoi își ling rănile...
Spectacolul este pentru copilul din noi. Cel mutilat de lipsa de dragoste sau cel hrănit până la refuz cu ea.
Această montare continuă să mă răvășească. E un proces care nu are capăt, să trăiesc în pielea unei femei diferite de mine și să-i îndreptățesc viciile și virtuțile. Să coexist cu alte femei, ieșite din mine, urâte și frumoase, slabe și neînfricate – dureros de adevărate...
Este o bucurie să las să înflorească gardenii în inima și mintea spectatorilor, după ce toate furtunile lumii s-au liniștit…
DANIELA BURLACA
femeia nr. 2
Personajul de la care te dor rinichii și se mișcă o coastă de dreapta. Personajul la care nu aș renunța niciodată. Femeia tanc, femeia căruță, cal și vizitiu. Femeia iarnă, primăvară, vară și toamnă. Fără strop de machiaj. Fără ciorapi. Fără sutien. Femeia unui singur partid. CEL AL REZISTENȚEI.
INNA COLBASIUC
femeia nr. 3
Gardenia – spectacolul pentru care am nevoie de minimum două zile ca să mă pregătesc moral!
Personajul pe care l-am creat în acest spectacol m-a ajutat să descopăr în mine o latură artistică pe care nu știam că o posed.
Mi-a fost foarte complicat de la început, dar, datorită regizoarei Daniela Burlaca, cea care a avut atât de multă încredere în mine, am ajuns să creez acest rol deloc simplu, care m-a ridicat la alt nivel ca femeie artistă și viitoare mamă!
Îmi iubesc toate rolurile (mici sau mari), pentru că depun multă muncă, dedicație și multă dragoste, dar acest rol în spectacolul Gardenia e cu totul special.
Anume cu acest spectacol am o conexiune aparte!
Nu pot vorbi doar despre personajul meu aici, pentru că eu simt că fac parte din toate câte puțin, aici, noi suntem conectate mai ales spiritual, altfel nu am reuși!
Ulterior, acest personaj a fost împărțit cu actrița Victoria Țurcanu, pentru a-i oferi posibilitate Innei Colbasiuc să se pregătească de cel mai mare rol al vieții, cel de a fi mamă. Iată deci câteva reflecții ale proaspetei interprete în rolul Femeia nr. 3.
VICTORIA ȚURCANU
Cred că toată generația femeilor astea a trecut prin greutate, rușine, trădare, umilință. Autoarea redă clar că totul, cumva, se repetă dacă nu încerci să-ți schimbi sentimentele, atitudinea față de persoanele apropiate, dragi. Dacă ne-am opri pe o clipă să realizăm cât de repede supărăm, învinovățim, atacăm... și de-am putea transforma răul în iertare, respect... totul în jur ar lumina. Dragostea este cel mai important lucru – asta am înțeles-o eu pentru mine după acest spectacol și în relația cu mama și copiii. Mulțumesc Danielei Burlaca pentru încredere în acești 3 ani de colaborare. Consider că aduce în scenă teme bune, actuale, profunde, de calitate.
FELICIA SÎRBU
femeia nr. 4
Spectacolul Gardenia mi-a dezvoltat o sensibilitate specială pentru motivul familiei. Pentru că este o dramă din și despre viață, cu scene pline de o gamă largă de trăiri care sensibilizează și cel mai intact spectator. Personajul meu, Femeia numărul 4, este o femeie născută în 1982, venind dintr-o dinastie unde a dominat distrugătorul viciu – alcoolul. Totuși, absența educației și a legilor morale în această familie nu este un obstacol pentru femeia numărul 4 care, ajungând la 19 ani, schimbă forța destinului și plasează iubirea ca și principiu fondator în viața ei. Este ca o renaștere întruchipată care își trăiește suferința sau bucuria cu o inimă mai „eliberată”, ceea ce devine un factor de echilibru pentru recuperarea armoniei familiale. Vă îndemn să veniți să trăiți alături de noi această paralelă a dramei și comediei, a iubirii și funestului!
„Cel mai important este iertarea și respectul” –
motto-ul Gardenia. Astăzi, unul dintre spectacolele proeminente ale Teatrului Geneza Art.