Text: Rodica Ciorănică
Foto: Victoria Wonka
La vârsta lui, când mulți încă savurează gustul petrecerilor și al distracțiilor, el este creatorul unei afaceri de invidiat, cu o vechime de peste zece ani. Nu a visat să deschidă o școală de limbi străine, dar dintotdeauna și-a dorit să evolueze. Iar de la dorință până la realizare este doar un vis, dacă știi unde te îndrepți, ce îți dorești și care sunt așteptările tale. Cum e să începi un bussines de la zero care, în scurt timp, să ajungă un succes atât acasă, cât și pe plan internațional, îţi spunem imediat.
Victor, cum ai lansat povestea Oratorica.md, atât de tânăr fiind?
Totul a fost rodul unor circumstanțe și talente, resurse financiare, pe care le aveam la acel moment. Cred că atunci când nu știi încotro să mergi e important ca pur și simplu să mergi, să te miști și totul va căpăta claritate. Mai cred că un om talentat este talentat în mai multe domenii, iar dacă aș fi ales să fac orice altă activitate, succesele oricum nu ar fi întârziat să apară.
Cerul este limita, e foarte… despre tine. În toate ești așa?
Mulți dintre noi ajungem să conștientizăm și să vorbim mult prea târziu despre gândirea filosofică, analitică, valori, misiune, limitele pe care le avem. Dar, într-un final, se întâmplă, totuşi. Atunci când am înțeles că limitele sunt doar în capul nostru, am urcat următoarea treaptă importantă în evoluția mea atât personală, cât și profesională.
A fost un plan de afaceri sau doar impuls și intuiție?
Nu prea cred că am conștientizat la acea etapă importanța unui plan de afaceri. A fost dorința puternică de a reuși, de a face ceva, de a-mi schimba viața. Antreprenoriatul este exact acea platformă pe care o poți realiza atunci când nu ai alte talente, care te-ar ajuta să devii artist, actor sau sportiv de performanță.
Care a fost primul semn că lucrurile au luat-o din loc?
Noi am început practic de la zero, iar semnele nu au întârziat să apară în fiecare an, atunci când din necesitate ne extindeam numărul de oficii, numărul de filiale, numărul de angajați sau chiar atunci când ne-am extins într-un nou oraș sau țară.
Cât de mult ai muncit și cât muncești acum pentru visul tău?
Se zice că a obține succes e mai ușor decât a-l menține. Lucrurile sunt mereu în schimbare și orice afacere are nevoie de schimbări, îmbunătățiri. În plus, ideea de reinventare apare și trebuie să persiste periodic.
Extinderea în afara Moldovei mi se pare iarăși de mare cutezanță. Cum ai știut că trebuie să forțezi aici?
Trebuie să recunoaștem că piața Republicii Moldova este destul de mică și următorul pas a fost: ori trecem pe online și cucerim o piață internațională, ori rămânem pe offline, dar ne extindem într-un nou oraș. Aşa cum în România educația este la un nivel mai avansat și nu este o cerere atât de mare, comparativ cu piețele din Est, am ales Ucraina.
Ce este astăzi afacerea ta ca oameni, extindere, clienți?
Avem peste o mie de studenți lunar, care învață paralel la Oratorica. Dispunem de 9 filiale, fiind prezenți în 3 orașe (Chișinău, Bălți, Odessa). Și ne mândrim cu Trofeul OMUL ANULUI 2020, oferit de VIP magazin, fiind cei mai votaţi la categoria Educaţie.
Banii din acest business te lasă să ajungi unde vrei sau mai e până acolo?
Banii din business la sigur îmbunătățesc calitatea vieții, dar în cazul meu e mai mult decât business – e responsabilitate socială. De aceea, prioritar e să încercăm să îmbunătățim calitatea vieții întregii echipe, să oferim servicii impecabile, ceea ce atrage după sine şi costuri mai ridicate, cu o marjă de profit mai mică.
Care sunt circumstanțele care te-au motivat să naști o idee și să o realizezi?
Probabil sărăcia a fost cel mai bun drog pentru succes. Acesta a fost avantajul față de alți oameni. A fost ca o trambulină pentru mine. Mi-am dorit dintotdeauna să creez ceva de succes și în timp totul devine posibil.
Crezi că oricine poate, dacă vrea? Sau ar mai trebui și un timp potrivit și un loc potrivit?
Noi, oamenii, putem crea circumstanțe potrivite, chiar dacă acestea lipsesc la moment. Și cred că în orice nișă este nevoie de noi oameni talentați, mai ales în țările Europei de Est, unde nivelul de dezvoltare a afacerilor este încă destul de slab și cam în orice domeniu mai este loc de concurență.