Dacă ți-ai pus vreodată această întrebare, înseamnă că deja ești un consumator conștiincios, adică care se gândește și la partea adevărată și dăunătoare a industriei fashion.
Moda este acel domeniu care creează frumosul, dar nu și ecologicul. Asta se întâmplă din cauza faptului că de la sezon la sezon se schimbă tendințele și întotdeauna sunt create colecții noi de haine. În acest fel, anual sunt produse între 80 și 100 miliarde de piese vestimentare, multe dintre care nu reușesc să fie vândute, nici chiar la reducere.
Acest lucru nu se întâmplă doar cu brand-urile ieftine ca H&M sau Zara, dar și cu cele de lux: Prada, Burberry, Gucci, etc. Pentru a evita efectul de fast-fashion și cel în care hainele ajung să polueze câmpuri întregi, companiile specializate în modă au găsit diferite soluții pentru a scăpa de articolele imposibil de vândut.
Câteva brand-uri aleg o metodă mai simplă: donațiile. În această categorie se includ companiile Zara, H&M, Mark & Spencer și altele. Acestea aleg să doneze articolele persoanelor vulnerabile și magazinelor de caritate (de second hand).
O altă soluție întreprinsă de acestea, este reciclarea stofelor acelor haine nevâdute și crearea altora noi. Probabil ai observat nu o singură dată că pe eticheta unor piese vestimentare este notat „made from recycled material” (produs din material reciclat).
Totuși, nu toate brand-urile optează pentru aceste metode eficiente. Casele celebre cu modă de lux nu își pot permite aceste soluții, întrucât, după părerea lor, vor cauza devalorizarea brand-ului și a imaginii acestuia. La urma urmei, ar fi foarte neordinar să găsești într-un magazin second hand niște piese de la Prada, pe același raft și la același preț cu hainele de la Zara.
Decizia la care au ajuns casele de modă te va uimi. Acestea aleg să ardă tot stock-ul de haine nevândute. Da, ai citit corect! Gențile, rochiile, centurile și alte piese de brand ajung să fie arse doar pentru a nu fi furate, vândute la preț mic sau aruncate.
La așa soluție decurg brand-urile Louis Vuitton, Coach, Cartier, Burberry, Gucci, dar și altele. Iată de ce nu ai văzut niciodată reduceri grandioase la aceste case de modă, ori de ce nu le găsești la magazinele second hand.
De menționat este că arderea hainelor este mult mai poluantă pentru glob, decât reutilizarea sau vânzarea de preț redus. În procesul de ardere sunt emise gaze toxice în aer și dioxid de carbon care cauzează încălzirea globală.
Acum rămâne doar să ne adresăm întrebarea de unde e mai bine să cumpărăm haine și dacă chiar avem nevoie de atâtea haine în dulap...
Text: Aneta Popov
Sursa foto: Google