Pentru mine evenimentul literar cel mai important din 2020 este apariția romanului Evreii de Nicolae Esinencu. De ce acest roman cântărește atât de mult pentru mine (și sper că nu doar pentru mine)? Sunt mai multe motive: în primul rând pentru că e vorba de un roman de sertar, iar noi nu ne prea putem lăuda cu foarte multe cărți de acest fel. După cum scrie în postfață Anatol Moraru, Evreii nu putea fi editat atunci când a fost scris, dar nici imediat după. Tema exodului evreilor din URSS era un tabu, iar mai târziu pur și simplu ori s-a uitat, ori nu s-au mai știut prea multe. Pentru că propaganda sovietică spunea că „în țara noastră îi atât de bine, că nimeni nu pleacă”.
Apoi, e vorba de un roman postum de-al lui Nicolae Esinencu, care nu mai e printre noi deja de cinci ani. Toți basarabenii au auzit de el, fie că sunt cititori (mai mult sau mai puțin înrăiți), fie că s-au uitat la filme – nu cred că există prea mulți dintre noi care nu s-au uitat la celebrul Tunul de lemn, al cărui scenarist este Esinencu. Tot ce e semnat de el e o mare bucurie, pentru că știm că uneori în Moldova autorii mai greu își publică volumele în timpul vieții, iar după moarte se așterne liniștea. Liniștea, după cum știm bine, nu prea i-a plăcut lui nea Colea, cum îi spuneam. Și un alt aspect, legat de scriitorii noștri mai în vârstă, ei sunt foarte puțin cunoscuți peste Prut, mai puțin chiar decât debutanții, și e un mare păcat! Din acest punct de vedere toate laudele trebuie să meargă la editura Prut Internațional, care distribuie volumele pe ambele maluri.
Este uluitor și modul în care scrie Nicolae Esinencu în 1974. El scria de parcă ar fi fost liber, de parcă n-ar fi existat cenzură și autocenzură – mai gravă în cazul multora. Personajele din roman spun pe șleau ce cred unele despre altele (e vorba și de relații interetnice), dar și despre URSS și comunism – nu tocmai cuvinte de laudă. Nu întâmplător prima versiune a romanului i-a fost furată de, probabil, un instalator-securist, după ce romancierul s-a lăudat unor prieteni scriitori. Despre asta, dar și multe amănunte despre scrierea romanului și soarta zbuciumată a acestuia, ne-au povestit, la lansarea de la terasa Uniunii Scriitorilor, Vitalie Răileanu și Ludmila Șimanschi, ei fiind chiar cei care l-au pregătit pentru tipar. Apropo, primul eveniment literar la terasa Uniunii, după izbucnirea pandemiei a fost lansarea Evrei-lor, un lucru de lăudat. Și a existat și un aspect inedit! A fost prima lansare a scriitorului Nicolae Esinencu de la terasă și probabil și în general la Uniune, când s-a lăsat fără chef! Dar lumea nu s-a plictisit.
Și câte ceva despre construcția romanului: acțiunea are loc într-o curte din Chișinău, înainte cu câteva zile de plecarea evreilor. În aceeași curte locuiesc evrei, ruși și moldoveni. Esinencu surprinde tensiunea distribuirii spațiilor locative în timpul comunismului: evreii nu sunt încă plecați, dar moldovenii și rușii deja stau la uși să ocupe apartamentele. Într-un roman foarte scurt, el ne prezintă situația și starea lucrurilor din Chișinăul anilor 70. O babă rusoaică, soție de ofițer care tot trimite denunțuri, deși perioada când denunțurile nu erau verificate a trecut, moldovenii care rămân întotdeauna la coadă, incertitudinea și nesiguranța evreilor sovietici care se întrebau dacă trebuie să cunoască limba lor și să fie credincioși, când pleacă în Israel. Maestru al spontaneității, cum l-a caracterizat Vladimir Beșleagă pe Nicolae Esinencu, acesta reușește într-un text compact să ne spună mai multe decât în cărțile de istorie, nu doar în cele de literatură, unde anii 70 par de pe altă planetă.
Și un lucru pe care era să-l uit: Evreii a fost primul roman scris de Esinencu. A pornit în forță! Acum nu ne rămâne decât să stăm cu inima la gură să vedem ce mai scoate din sacul cu manuscrise Vitalie Răileanu, pe care Esinencu i le-a lăsat înainte de plecare. S-ar putea să mai avem surprize!
P.S.: Evreii este primul volum din colecția de proză contemporană Platforma a editurii Prut Internațional. A început mai mult decât promițător!
*Nicolae Esinencu, Evreii, Editura Prut Internațional, colecția Platforma, 2020