Despre valurile Dunării, Gedeon Richter, preocupările unei companii multinaționale și... sănătatea femeii
De data aceasta weekendul meu începe miercuri. Cu un shopping econom la dutty free, pentru că mi-am uitat trusa cu cosmetice acasă. Apoi cu o băutură scurtă, dar mai tare, în cafeneaua nou nouță a aeroportului Chișinău, ca să avem o călătorie plăcută și de senzație. Dacă alte dăți zburam la Budapesta împreună cu gașca mea de fete, de data asta am avut o companie mult mai business, dar la fel de plăcută. Urmează să merg într-un press-tour cu dl director al reprezentanței Gedeon Richter Alexandru Derbențev, și experta în bani, afaceri, tranzacții de milioane și falimente lamentabile, Irina Mațenco.
Urmează un vin austriac în cursa Chișinău-Viena (nu mă rugați să compar, iubesc vinurile autohtone!), CRJ900, unde pasagerii din clasa Business stau până la rândul 7. O perdeluță gri e singurul artificiu care separă „luxul” de clasa Econom. La plecare, zâmbim respectuos și larg lui frau blonda care se grăbește spre 60 de ani și încă e o femeie frumoasă.
După o oră și jumătate, aterizăm la Viena și practic alergăm după Alexandru ca să prindem cursa de Budapesta. Europenii își poartă relaxat costumele pe scara rulantă, iar noi alergăm. Suntem ultimii clienți așteptați. Ajungem ultimii la Bombardierul nostru. CRJ 900, aceeași frau ne salută de parcă ne vede prima oară. Doar perdeluța gri s-a mutat după rândul trei. Râdem.
Insula Margareta ne primește familiară, cu turiști care se precipită încet, cu aperol și cafea, spre senilitate. Și Dunărea ne îmbrățișează prietenoasă, iar eu îmi promit să alerg zilnic cei 6 kilometri ca să recuperez lunile rușinoase în care nu am ajuns la sală. La cina de bun venit, descoperim că suntem două moldovence și nouă rusoaice interesate de notățile companiei. Între acestea, scriitoare, jurnaliste de la Cosmopolitan, Domovoi Ochag și o televiziune din Ural.
Acum, să vă zic despre Gedeon Richter, deși nu am nicio îndoială că știți exact că e vorba de o companie farmaceutică celebră, producătoare a unor titluri de top atunci când vine vorba mai ales despre sănătatea femeii, preparate cardiovasculare sau oncologice. Compania are 118 ani, este prezentă pe cinci continente, are peste 12 mii de angajați dintre care 1000 de oameni se ocupă doar de cercetări. În 2017, vânzările Gedeon Richter la nivel mondial au depășit 1,4 miliarde de euro.
Mâine urmează o vizită la uzină, dar până atunci avem o zi întreagă la dispoziție ca să admirăm orașul și să luăm un prânz fantastic în restaurantul Hemingway. Nu-mi cereți detalii pentru că am rămas în hotel, trebuia să predau urgent un text care încă nu era gata, trebuia să-mi alerg cei 6 kilometri în jurul insulei, să găsesc sala de sport și spa-ul, bineînțeles... Cred că nu am mai avut o zi ca asta, doar a mea, de câteva luni. Trebuie să îi mai mulțumesc o dată lui Alexandru.
A treia zi am ajuns la uzină, acesta fiind, de fapt, scopul vizitei noastre aici. Uzina, prima dintre cele trei pe care le are compania, e uimitoare, construită încă în 1907. Începem cu o vizită la muzeu, vedem cum era până la tehnologizare, cum ajungeau pastilele în blistere și cu cât talent se implicau pictorii locali la designul cutiuțelor de la Gedeon Richter. Acum, după mai mult de 100 de ani, designul a devenit minimalist, simplu, executat la calculator... Altceva!
Tot aici aflu cine a fost Gedeon Richer. Un farmacist care a fost împușcat de naziști chiar în 1944, pe malul Dunării... Omul însă a reușit să lase umanității o companie a cărei misiune e să aibă grijă de sănătate în cel mai bun mod cu putință.
Petrecem ore întregi în uzină, ne dor picioarele, dar încercăm să nu se vadă. Ni se răspunde la toate întrebările, vedem cum se împachetează medicamentele, cum se testează, cum nu se vor încurca niciodată Quamatel cu Escapelle, cât de securizat este accesul și circulația fiecărui om printre pereții transparenți ai uzinei și da, rămânem chiar impresionați. La fel, suntem convinși acum că medicamentele fabricate aici pentru moldoveni, ruși sau americani, nu au nicio diferență în compoziție.
Compania investește 9,7 la sută din venituri în cercetare. În 2017, asta a însemnat 128 de milioane de euro. Cheltuielile pentru cercetare și dezvoltare au crescut cu 4,1%, până la aproape 21 miliarde forinți (65 milioane EUR) în prima jumătate a anului 2018. Aceasta înseamnă 9,7% din venituri. Dereglări cognitive, autism, obezitate și ginecologie. 38 la sută din vânzări sunt produsele pentru sănătatea femeii. Aici portofoliul este extrem de generos. Contraceptive de ultimă generație, opțiuni non-invazive pentru tratamentul miomului (fibromului) uterin, a infecțiilor și simptomelor efectelor perioadei de menopauză...
Gedeon Richter este prezentă în Moldova de mai bine de 60 de ani, astăzi compania deține cel mai variat și modern portofoliu cu preparate cardiologice, fiind lider pe acest segment. Potrivit indicatorilor oferiți de Pharmaceutical Marketing Group, compania Gedeon Richter, de mai bine de 20 ani, ocupă locul întâi pe piața farmaceutică din Moldova, unde actualmente operează peste 970 de producători farmaceutici străini și locali.
În Moldova, Gedeon Richter și-a creat propria rețea de farmacii responsabile social, 55 la număr. Plauzibil este că medicametele au un adaos redus la preț, Gedeon Richter fiind singura rețea care a reușit această performanță. În TOP 15 producători farmaceutici, Gedeon Richter ocupă locul 1 după vânzările cu amănuntul, cu cota parte de 6,29% pe piața farmaceutică. Iar portofoliul său este impresionant – 76 de preparate în 172 de forme farmaceutice.
La fiecare doi ani, Gedeon Richter lansează proiecte sociale în Moldova. Responsabilitatea socială a companiei e motivată de nevoia de a cunoaște necesitățile populației. În octombrie anul trecut, Gedeon Richter a donat Moldovei medicamente în valoare de 2,6 milioane de lei, proiectul constând în aprovizionarea gratuită cu medicamente a populației Moldovei – în cea mai mare parte persoanele în etate din regiunile rurale, care suferă de hipertensiune arterială și osteoporoză. Iar în septembrie, compania a lansat campania „Panangin, 50 de ani de practică. 50 de ani de grijă de inima dvs.”
Plini de impresii, trebuie să mergem la prânz. Descoperim o fabuloasă cafenea din centrul Budapestei. Varosliget Cafe&Restaurant 1895, cu vedere spre castelul Vajdahunyad. Peste geam, până ni se aduc bucatele, admirăm o frumusețe de patinoar. Iar, chiar dacă e amiază abia, un band ne răsfață auzul cu coveruri. Uităm de oboseală. E cea mai frumoasă zi...
Ultima seară e ultima. Iar localul în care luăm cina întrece orice imaginație. E restaurantul New York, valeții ne întâlnesc în stradă, iar luxul și opulența nu suportă cuvinte. Aerul Europei interbelice, aristocrația și șicul burghez fac un contrast izbitor cu ținutele noastre casual și blugii rupți. Mefistofeli din bronz ne întâmpină cu candelabre în mâini, îndemnându-ne să ne îndreaptăm privirile spre picturile murale...
Seara e minunată. Ne promitem să ne urmărim pe Insta și Facebook, să ne citim cărțile și să invităm noi jurnalistele din Rusia într-o escapadă a vinului moldovenesc, de care parcă ni se făcuse puțin dor... Aveam multă treabă acasă, căci în decembrie puneam la cale să invităm femeile noastre, împreună cu Gedeon Richter, la cel mai cald RED DINNER în care să vorbim despre noi, femeile. Despre cum să avem mai multă grijă de noi, mamele, fiicele, soțiile și iubitele. Și am făcut-o și pe asta!
Special pentru RED,
Rodica Ciorănică.