Text: Rodica Ciorănică
Foto: Alexandru Cazanovici
Sergiu, cum au fost primii 3 ani în funcție de Director Executiv Toyota Centru Chișinău Continent?
Primii 3 ani în grupul Toyota au fost diferiți ca experiență. În circa un an jumătate am învățat domeniul automobilistic, am studiat atât piața locală, cât și cea internațională, modelele Toyota, tehnicile de vânzări, principiile de comunicare cu partenerii și producătorul. Iar când găseam câteva minute libere, îmi dezvoltam abilitățile de a consulta clienții din showroom. La fel, în aceeași perioadă, am inițiat procesul de digitalizare a tuturor indicatorilor din cadrul companiei pentru a construi corect pâlnia vânzărilor și a identifica elementele necesare spre îmbunătățire. Per total, pot menționa că primii 3 ani de activitate au fost o mare provocare a unui nou domeniu, total diferit pentru mine. Dar totodată, această provocare a fost și continuă să fie una interesantă, care necesită și astăzi o mobilizare totală. Un suport important în această cale este Echipa Toyota Moldova, care zilnic dă dovadă de profesionalism, devotament și flexibilitate, în special în perioada pandemică. Toate aceste provocări ne-au redirecționat către noi orizonturi și ne-a făcut mult mai puternici.
Cât de provocator este businessul auto în 2022?
După părerea mea, anul 2022 este unul dificil, dar în același timp și unul provocator pentru absolut toate domeniile din Moldova, care încă nu și-au revenit la normalitate după pandemie. În plus, există și alte situații tensionate, precum: lipsa semiconductoarelor pentru producerea automobilelor, un război în regiune care influențează activitatea companiilor naționale și internaționale, logistica auto, livrarea pieselor și accesoriilor etc. Iar pentru că încercăm să găsim soluții în orice situație, privim toate aceste provocări drept noi oportunități, care necesită un plan nou de acțiuni și o dezvoltare profesională permanentă.
Anul 2021 v-a adus în capul pieţei pe partea de vânzări cu cifra de peste 1000 de automobile vândute. Cum explicați succesul – publicitatea corectă, prețul corect, calitatea sau categoria de preț accesibilă pentru o parte importantă de clienți?
Precum am menționat anterior, pandemia anului 2020 ne-a impus să întreprindem alte acțiuni, diferite decât cele utilizate anterior. Acestea s-au răsfrânt asupra strategiei de Marketing, asupra numărului de angajați și asupra calității de deservire a clienților. Pe când unele companii micșorau echipele, noi am făcut angajări și am mărit-o, pentru a oferi un alt nivel de deservire. Desigur, acest succes se datorează întregii echipe „Toyota Centru Chișinău Continent” - o echipa profesionistă și devotată brandului. Totodată, trebuie să menționez aportul enorm al acționarilor companiei, care în ultimii 2 ani au realizat foarte multe investiții în infrastructură, utilaj, în îmbunătățirea atât a spațiilor de muncă pentru angajați, cât și în dezvoltarea profesională a acestora. În ultima perioadă am reconstruit parcarea pentru clienți și drumul de acces din fața salonului auto, am renovat clădirea cu oficii pe interior și exterior, am construit o nouă încăpere pentru zona de predare a automobilului către client, am lărgit parcarea interioară pentru mașini, iar recent, am început construcția unui spațiu pentru un nou birou dedicat „Departamentului de Vânzări”, echipa căruia se va mări în scurt timp. De asemenea, vreau să menționez că și Producătorul a ținut piept confruntărilor internaționale și ne-a livrat automobilele în timpul prestabilit.
Această performanță a încurajat investiția într-un salon exclusiv - Lexus, ceea ce însemnă un mesaj direct adresat cumpărătorului premium?
Deschiderea showroom-ului oficial Lexus în Moldova a fost planificată și avizată înainte de a atinge aceste rezultate. Prin urmare, nu există o legătură directă între aceste 2 evenimente. Asupra acestui proiect lucrăm deja de câțiva ani, iar în ultima perioadă am realizat lucrările de construcție și actualmente am trecut la cele de amenajare. Cercetările noastre asupra pieței locale și concluziile realizate în urma acestora au fost destul de convingătoare pentru ca producătorul să ia decizia de a lansa oficial brandul înalt tehnologizat - Lexus în Moldova.
Cu câte modele auto se va lansa Lexus pe piață?
Vom oferi tuturor doritorilor de a încerca o nouă experiență, un spectru variat de modele: sedanul elegant ES, crossover-urile UX, NX, RX, modelul off-road GX și flagmanul brandului - LX. Modelele Lexus vor fi disponibile atât în motorizări clasice, cât și în versiunile hibride.
În ce zone de prețuri intrăm?
Prețurile sunt destul de accesibile în ciuda faptului că discutăm despre un brand premium și despre disponibilitatea mai multor modele cu diverse motorizări. Spre exemplu, prețul unui automobil Lexus UX începe de la 39.910 USD, iar prețul pentru noul NX începe de la 42.680 USD.
E vorba de o reprezentanță aparte, cu o echipă și locație separată?
Noul showroom – Lexus Chișinău este unul separat, construit și amenajat conform standardelor de brand, cu o echipă nouă de specialiști, instruită, la fel, conform standardelor Lexus. Toate aceste acțiuni au fost întreprinse pentru a depăși așteptările clienților, oferindu-le o experiență uimitoare.
Ce așteptări aveți asupra vânzărilor Lexus în 2022 sau miza se pune pe 2023?
Dat fiind faptul că lansăm brandul în a doua jumătate a anului 2022, așteptările noastre în raport cu vânzările sunt mai modeste pentru acest an. Însă, avem planuri ambițioase pentru 2023 și vom face tot posibilul pentru a le îndeplini.
Cum priviți competiția cu alte branduri premium: BMW, Mercedes, Land Rover?
Toate brandurile menționate deja au o istorie bogată și o reputație frumoasă, atât pe piața locală, cât și pe cea internațională. Brandul Lexus a fost lansat în anul 1989, iar astăzi atinge vârsta de 33 de ani, fiind cel mai tânăr brand auto din segmentul premium. Chiar și într-o perioadă atât de scurtă, marca a reușit să înregistreze performanțe remarcabile, astfel încât ne dorim, ca noua reprezentanță deschisă oficial în Moldova să ajungă în TOP 10 cele mai preferate branduri din țară.
Chișinăul începe să gândească european, adică să analizeze și să investească în mașini electrice. Există astfel de opțiuni și la Lexus?
În anul 2022, brandul a lansat primul automobil electric - Lexus RZ, dezvoltat din start pe conceptul electrificării. Autovehiculele electrice Lexus sunt disponibile deja pe piața europeană, iar în scurt timp vor ajunge și la noi. Astfel, vom oferi clienților din Moldova atât modele electrice, cât și modele Plug-In Hybrid.
Personal, în ce crezi? Pentru ce automobil ai opta în cazul familiei tale?
Eu mereu recomand clienților să aleagă și să cumpere automobilul după câteva criterii: confortul la volan și în habitaclu, emoțiile uimitoare în urma oricărei călătorii, corespunderea cu criteriile de exploatare, puterea necesară a motorului, prețul perfect compatibil cu bugetul personal admisibil.
Actualmente, optez pentru un model hybrid, chiar dacă autovehiculele cu motoare tradiționale au un consum redus de combustibil datorită performanțelor de ultimă generație.
Într-un final, pot remarca faptul că în alegerea unui automobil trebuie să punem toate criteriile pe balanță, stabilind corect prioritățile. Alegerea automobilului mereu este un compromis.