Text: Rodica Ciorănică
Foto: Katrin Ches
Stilist: Loredana Anton
Ținute: Mango
Diana Boico
Proprietara și managerul grupului de agenții „Indigo,
membră a Consiliului de Administrare AFAM
Diana este una dintre primele femei care a avut curajul să abordeze lumea necunoscută a advertisingului moldovenesc. După mulţi ani de la acel prim pas, e o profesionistă împlinită şi sigură pe ea, o femeie solară şi o şefă care îşi respectă colegii, care ştie exact ce vrea, de unde vrea şi cum se face. Cum e să devii ceea ce vrei tu să fii? Cum ajungi partenera Ogilvy, agenţie de publicitate cu renume mondial? Care e şi unde s-a produs acest ceva care i-a marcat cariera şi personalitatea?... Diana Boico ne povesteşte cu plăcere despre experienţe care ne şlefuiesc şi care nu se mai termină...
Cred că ceea ce explică mult parcursul multor femei care au reuşit, e o poveste despre fetiţe şi mame de fetiţe. E aproape vital pentru o societate care se vrea sănătoasă, ca fiecare mămică sau fiecare fetiță să audă cât de important e să fii independentă financiar, mai devreme sau mai târziu. Mă refer la ideea de a educa stima faţă de sine, independența absolută, astfel ca soarta sau fericirea copilului să depindă doar de el însuși. Şi băieții trebuie educaţi astfel încât să respecte această independență financiară a fetelor. Pentru că de aici încolo urmează să se întâmple foarte multe lucruri frumoase.
Cele mai bune lucruri se întâmplă firesc în viață, în afacere, oriunde. Nimic nu se forțează, chiar dacă în idealismul meu de altă dată am făcut bine că am forţat câte ceva.
Ştiam că vreau o agenție de creație și cu asta am început cândva – cu o agenție care se specializa în servicii creative. Aşa au apărut primii clienți, așa ne-am construit ca agenție, iar oamenii care au fost la început sunt și astăzi lângă mine. În orice afacere oamenii sunt cei mai importanți.
Nu exista publicitate când am început să lucrez, nu existau agenții de publicitate, iar primii clienți mari și importanți erau deserviți de către agenții din România. Multe femei, inclusiv de la AFAM, membră a cărei sunt de la bun început, mă întrebă azi: cum de nu te-ai temut de eșecuri? Dar le-am avut! Eșecul face parte din orice parcurs de afaceri. Cum însă abordezi eșecul, cum poate o nereuşită să-ți creeze oportunități la care tu nici nu te-ai gândit, asta e altceva! Embrace e ceea ce mi se întâmplă și de fapt ceea ce mă definește acum.
Cândva, la Voxtel, am făcut cunoștință cu Manuela Necula, o femeie care m-a inspirat foarte mult prin modul ei de a fi, prin atitudine, prin sensibilitate, prin puterea de seducţie în viaţă şi în afaceri. Uite că se întâmplă aşa ca peste ani ea să fie Country Manager Ogilvy România, iar eu să am agenția mea locală care nu avea nici un parteneriat internațional. Mi-am zis să-i scriu, nu mă costa nimic, trecuse ceva timp şi eu nu credeam că își va aminti de mine. Dar mi-a răspuns imediat la e-mail. Mailul meu picase în cel mai potrivit moment, avea un client internaţional interesat de piaţa noastră. „Vino să te întâlnești cu șeful regional să povestim ce ai mai făcut, cine ești și după să decidem dacă e posibil un parteneriat.”
Ca să înțelegi, săptămânile celea de pregătire de întâlnire cu șeful regional Ogilvy cred că au fost cât toate examenele din viaţa mea luate împreună, mi-am curăţat portofoliul, am lustruit puţin lucrurile. Înțelegeam ca asta e oportunitatea din viața mea: You take it or don’t. După mulți ani, mi s-a spus că de fapt nu portofoliul a fost cel care a inspirat atunci, dar faptul cât de no bullshit am fost, adică nu am vrut să par cineva care nu sunt, am răspuns onest la întrebări provocatoare sau am știu să le evit, or asta s-a apreciat cel mai mult.
Cine o să-ți spună că reușește să fie şi manager de succes și femeie, să n-o crezi… Mie nu îmi reuşeşte. Şi nu pentru că nu aș putea, dar nu există timp suficient ca în 24 de ore să fac tot ce-mi doresc eu și să fiu mulțumită de rezultat. Am învățat să stabilesc priorități. La început aveam senzația că îmi scapă ceva, că îmi fac poate meseria mai rău, că m-am concentrat în altă parte. Dar nu e aşa.
Vorbesc acum foarte ușor despre asta pentru că businessul este matur. L-am construit în așa fel ca să nu depindă de mine. Autonomia echipei a fost si este una dintre importantele mele priorități. Am crescut și m-am dezvoltat împreună cu o echipă de leaderi in publicitate. Am ales să fiu acolo unde îmi place mie, să fac ceea ce-mi place, să nu mă impun să fac lucruri pe care nu le vreau, cu excepția poate a trezirilor devreme.
RED manifest
Un proiect inițiat de Oriflame Moldova, în parteneriat cu Asociația Femeilor de Afaceri din Moldova, despre femei de succes în afaceri și în viață.
ȘI EA...
A PIERDUT TRENURI ȘI A ESCALADAT MUNȚI.
A PLANAT LA ÎNĂLȚIMEA ZBORULUI DE PASĂRE, DAR ȘI A VĂZUT ARIPI RĂNITE PE CARE A COBORÂT SĂ LE TRATEZE.
A LUPTAT CA SĂ OBȚINĂ, DAR ȘI A ZÂMBIT PĂȘIND PE ZONE MINATE.
ȘI-A TRECUT PROFUNZIMEA PRIVIRII PRIN LACRIMI, DAR I-A OFERIT CULOARE PRIN ÎNCREDERE.FEMEIE.
DAR EA...
A ȘTIUT CĂ LA ORICE CAPĂT DE TUNEL E O LUMINĂ.
A ALES SĂ VORBEASCĂ ATUNCI CÂND ALȚII ÎI SPUNEAU SĂ TACĂ.
A ALES SĂ ACȚIONEZE CHIAR ȘI ATUNCI CÂND RISCA PREA MULT.
A ALES SĂ-ȘI DOREASCĂ, SĂ VISEZE ȘI SĂ MUNCEASCĂ.
AZI INSPIRĂ...
AZI ESCALADEAZĂ ALTITUDINI ALĂTURI DE TINE.
ȘI NU EZITĂ NICIODATĂ SĂ TE IA DE MÂNĂ.